Deze webpagina beschrijft arbeidsongevallen waarbij een specifieke groep werkenden het slachtoffer was. Hierbij hebben we de volgende selectie toegepast: Werkenden uit andere Europese landen (EU27) die werkten in een “Ruimte gebruikt hoofdzakelijk voor opslag, laden, lossen” of binnen de sector SBI 52109 (Opslag in distributiecentra en ov. opslag (niet in tanks, koelhuizen)). Op deze pagina zullen we naar deze selectie verwijzen als: EU27 in opslagen. De gegevens komen uit de Storybuilder database waarbij gegevens zijn gebruikt uit de periode 2004-2014. Ze bieden inzicht in de aard van de ernstige, meldingsplichtige ongevallen binnen de selectie. In de database zijn 155 ernstige arbeidsongevallen uit de selectie “EU27 in opslagen” opgenomen.
Verschillende grafieken op deze pagina laten zien wat kenmerken zijn van de meldingsplichtige ongevallen in de selectie. Ook laten de grafieken zien hoe deze kenmerken zich verhouden tot arbeidsongevallen binnen dezelfde werkomgeving waarbij Nederlandse werkenden het slachtoffer waren (hierna: “NL in opslagen”). Het gaat daarbij om 2.334 ongevallen.
De slachtoffers
Voor de ongevallen in de selectie “EU27 in opslagen” zijn in totaal 156 slachtoffers in de database opgenomen. Voor ongevallen in de selectie “NL in opslagen” zijn in totaal 2.368 slachtoffers opgenomen.
In onderstaande grafiek staan de leeftijden van de slachtoffers van deze ongevallen. Incidentele slachtoffers jonger dan 10 jaar of ouder dan 70 jaar zijn hierbij niet getoond.
In de Storybuilder database zijn alleen ongevallen opgenomen die meldingsplichtig zijn en ook daadwerkelijk gemeld zijn bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. De gevolgen van deze ongevallen zijn vaak ernstig. In de onderstaande grafieken staan gegevens over de ernst van het letsel en de soort verwondingen van de slachtoffers bij ongevallen binnen deze selectie.
In de grafiek hierboven staat de ernst van het letsel van de slachtoffers binnen de selectie. In 87% van de gevallen voor de selectie ”EU27 in opslagen” wordt het slachtoffer opgenomen in het ziekenhuis en moet daar een nacht of langer blijven. Voor "NL in opslagen” is dit 89%.
De aard van de verwondingen als gevolg van de ongevallen is verschillend. In de onderstaande grafiek staan de meest voorkomende verwondingen. De grafiek toont welke verwondingen bij meer dan 10% van de slachtoffers optreden.
Achterliggende oorzaken
Allerlei maatregelen en middelen zijn van belang om in een organisatie veilig te kunnen werken. Een organisatie verschaft deze maatregelen en de betrokken medewerkers gebruiken ze. Ook is het belangrijk om veiligheidsmaatregelen in stand te houden, te onderhouden en om hierop toezicht te houden. In de Storybuilder database worden de achterliggende oorzaken van ongevallen globaal in kaart gebracht. Storybuilder richt zich hierbij op de rol van het veiligheidsmanagement van de organisaties (zie bijvoorbeeld dit rapport). De onderstaande grafiek laat zien welke achterliggende oorzaken binnen de selectie vaak een rol spelen en hoe dat zich verhoudt tot de vergelijkingsgroep.
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. De manier waarop het menselijk functioneren een rol speelt bij het ontstaan van arbeidsongevallen is bijgehouden in de database. Hiervoor is een model gebruikt dat is afgeleid van het werk van James Reason uit 1990 en dat is beschreven in zijn boek ‘Human Error’. Het model maakt onderscheid tussen overtredingen (doelbewust gedrag) en gedrag zoals vergissingen of uitglijders.
Het gaat dan om de volgende overtredingen:
- - Routinematige overtredingen (een in de organisatie gebruikelijke manier van werken werd gevolgd)
- - Situationele overtredingen (als gevolg van lokale omstandigheden zoals druk om de taak te voltooien)
- - Exceptionele overtredingen (zeldzaam en onder bijzondere omstandigheden, zoals bij noodsituaties)
Vaak is er echter sprake van een gedraging die per ongeluk bijdraagt aan het ongeval. Hier speelt bijvoorbeeld de (onbewuste) taakuitvoering een rol, een verlies van aandacht of het vergeten van een actie.
Het gaat dan om de volgende gedragingen:
- - Verlies van concentratie of aandacht bij de uitvoering van een specifieke taak waarbij het plan juist is (uitglijder)
- - Vergeten om een (deel van) een taak uit te voeren (afdwaling)
- - Vergissingen op procedureniveau (vergissingen waarbij routinematige handelingen (verkeerd) werden toegepast)
- - Vergissingen op kennisniveau (vergissingen die verband houden met gebrek aan kennis of inzicht in de feitelijke situatie)
Deze informatie wordt sinds 2004 voor een deel van de onderzochte ongevallen bijgehouden. De onderstaande grafiek heeft betrekking op 110 beschouwde menselijke fouten bij de selectie "EU27 in opslagen” en 1.895 bij de selectie “NL in opslagen”.
Waar gaat het mis?
Er zijn in totaal 36 verschillende type ongevallen in Storybuilder.
Deze ongevalstypen geven een algemeen inzicht in de aard van het
arbeidsongeval en de factoren die hierbij een rol hebben gespeeld.
Analyses van deze ongevallen geven antwoord op de vragen zoals: wat is
er gebeurd en waar ging het mis?
Onderstaande grafiek toont de meest voorkomende types ongevallen in de
selectie vergeleken met de vergelijkingsgroep. In de grafiek zijn alleen
ongevalstypes opgenomen die relatief vaak voorkomen binnen de selectie
(meer dan 5% van de ongevallen).
De grafiek hierboven laat zien dat Aanrijding door een voertuig het type ongeval is dat binnen de selectie "EU 27 in opslagen" het meest in de Storybuilder database is opgenomen. Het gaat hier om 46 ongevallen.
Maar waar gaat het dan mis? In onderstaande grafiek worden de maatregelen weergegeven waarbij het voor de ongevallen van dit type het vaakst mis gaat. De selectie "EU27 in opslagen" wordt hierbij vergeleken met andere ongevallen van hetzelfde type in de vergelijkingsgroep.
Het gaat hier allereerst om maatregelen die een rol spelen bij de preventie. Het ging bijvoorbeeld mis bij de afscherming van een machine of bij het plaatsen van een ladder.
In de bovenstaande grafiek zijn de veiligheidsmaatregelen getoond die een rol speelden bij de preventie van de arbeidsongevallen binnen de selectie waarbij er sprake was van Aanrijding door een voertuig. Het gaat dan om veiligheidsmaatregelen waarbij het in minimaal 10% van de ongevallen mis ging.