Samen werken aan veilig werkenJaargang 2023, Editie 1, 31 maart 2023 |
| Een gezonde en veilige werkplek voor iedereen. Dat is waar het RIVM zich dagelijks voor inzet. | | | Even voorstellen: Tina van Beek | Het programma Veilig Werken is continue in ontwikkeling, en ons team dus ook. We hebben weer een aantal nieuwe collega’s mogen verwelkomen. Ze stellen zich graag aan u voor. Dit keer is het de beurt aan Tina van Beek. | "Ik werk sinds 2014 bij het RIVM en heb al verschillende ondersteunende functies gehad. Op 1 januari van dit jaar ben ik Anke Roccuzzo opgevolgd als programma-assistent Veilig Werken. Zij is eind vorig jaar met pensioen gegaan. Ik ondersteun het team arbeidsveiligheid bij allerlei administratieve processen. Ook help ik bij het organiseren van onder andere de netwerkmiddag, de denktanksessies en andere bijeenkomsten. | | In mijn vrije tijd houd ik van wandelen, fotograferen, zingen, dansen, lezen, koken (en eten) en spelletjes doen met mijn kinderen en vrienden." | Ongeval in de spotlight: Heftruckongevallen | | Heftrucks worden in veel sectoren gebruikt. Hierbij gaat het vaak om het opslaan, laden en lossen van goederen. Bij al deze activiteiten kunnen ongevallen gebeuren. Een aanrijding bijvoorbeeld, omdat de bestuurder de voetganger niet om de hoek zag komen. Maar regelmatig raakt ook de bestuurder van de heftruck gewond, omdat de heftruck kantelt. Bijvoorbeeld doordat deze verkeerd beladen wordt. Of een medewerker valt van de lepels van de heftruck. Soms is er sprake van een overtreding, zoals in het laatste voorbeeld. Maar veel vaker gaat het mis door verlies van concentratie. In de meeste gevallen resulteert dit in botbreuken. Onze analyse van heftruckongevallen staat op lerenvoorveiligheid.nl. Daar vindt u meer informatie over de slachtoffers en de directe en achterliggende oorzaken van ongevallen met heftrucks. We vergelijken de twee meest voorkomende type ongevallen bij heftrucks met andere type voertuigen. Op de website staan ook een animatie en een infographic over aanrijdingen door een voertuig. Een waargebeurd ongeval met een heftruck is als voorbeeld gebruikt. De infographic bevat feiten en cijfers over aanrijdingen én een aantal belangrijke safety checks. Dat zijn concrete tips om dit type ongeval te voorkomen. Eerder hebben we een verdiepend onderzoek gedaan naar de rol van afleiding bij aanrijdingen. Meer dan driekwart van de in dit project onderzochte aanrijdingen vond plaats met een heftruck. Op basis van het onderzoek zijn een aantal concrete lessen geformuleerd voor het voorkomen van afleiding (bijvoorbeeld het kritisch kijken naar werkprocessen) en aandachtspunten voor het beperken van de gevolgen van afleiding (bijvoorbeeld nagaan waar voetgangers en voertuigen gescheiden kunnen worden). Verder deden we een ook experiment met nudging. Daaruit blijkt dat dit een waardevolle interventie kan zijn wanneer gewoontegedrag leidt tot onveilige situaties. | Afgerond project: Veilig werken in de nacht | Het RIVM deed in 2021 een verkennend onderzoek naar nachtwerk en arbeidsveiligheid. Daaruit bleek dat in bepaalde sectoren relatief vaker een ongeval in de nacht gebeurt. Ook bleek dat ’s nachts andere typen ongevallen gebeuren dan overdag. Verder blijkt uit internationale literatuur dat de kans op een arbeidsongeval 's nachts iets groter is dan overdag. Dit zou onder andere door vermoeidheid kunnen komen. | | In een vervolgonderzoek hebben we de praktijk verkend en gekeken welke maatregelen mogelijk en haalbaar zijn om veilig nachtwerk te bevorderen. Hiervoor is zowel gebruik gemaakt van informatie uit literatuur als van interviews met kennisprofessionals in relevante sectoren. Op grond van dit onderzoek zijn 4 aanknopingspunten geformuleerd waarmee bedrijven en sectoren zouden kunnen starten als zij het veilig werken in de nacht willen bevorderen. Indien u geïnteresseerd bent in deze aanknopingspunten, kunt u hier verder lezen. | Nieuw op Leren voor Veiligheid: Poortinstructies | Een poortinstructie is een veelgebruikte methode om iedereen die een werklocatie bezoekt te informeren over de veiligheidsrisico’s. Dit geldt zowel voor personeel als voor ZZP’ers, aannemers en bezoekers. Vaak is hier ook een toets aan verbonden. De uitslag bepaalt dan of iemand op het terrein mag komen werken. Het RIVM heeft veiligheidsprofessionals uit allerlei sectoren gevraagd naar hun ervaring met en mening over verschillende poortinstructies. Zowel generieke als branchegerichte of locatiespecifieke poortinstructies kwamen aan bod. De professionals gaven aan wat volgens hen de meerwaarde is van poortinstructies, maar ook welke knelpunten zij signaleren. De uitkomsten van het onderzoek en de (ervaringen met) poortinstructies staan op onze website. | De volgende nieuwsbrief verschijnt in juni. Daarin staan we o.a. stil bij het heuglijke feit dat Storybuilder 20 jaar bestaat. Tot op de dag van vandaag gebruiken we de gegevens uit Storybuilder om te leren van ernstige arbeidsongevallen. En blok vrijdag 6 oktober vast in de agenda. Dan organiseren we weer onze jaarlijkse netwerkmiddag. Interessante workshops zullen hand in hand gaan met voldoende gelegenheid om elkaar (en elkaars werk) beter te leren kennen. Meer informatie volgt. | |